2025 eğitim-öğretim yılı ikinci dönemine ilişkin ortak sınavların konu dağılımı Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından resmen açıklandı. Öğrencilerin sınavlara hazırlanabilmesi için önem arz eden bu tablo, 6, 7 ve 9. sınıf düzeyindeki öğrencilerin hangi konulara yoğunlaşmaları gerektiğini gösteriyor. Sınavların yaklaşmasıyla birlikte öğrenciler ve öğretmenler, bu bilgileri kullanarak daha etkili bir öğretim ve öğrenim süreci geçirebilir. Peki, MEB'in yayınladığı konu dağılım tablosunda hangi alanlar öne çıkıyor? İlgili sınıflar için konu başlıkları neler?
6. sınıf düzeyindeki öğrenciler için değerlendirme, genel olarak dört ana disiplin üzerinden gerçekleştirilmektedir: Matematik, Türkçe, Fen Bilgisi ve Sosyal Bilgiler. Matematik dersinde, öğrencilerin problem çözme becerilerine yönelik olarak, 'tam sayılar', 'kesirler', 'ölçme' ve 'veri analizi' konularına odaklanacakları belirtildi. Türkçe dersinde ise 'okuma anlama', 'yazılı anlatım', ve 'dil bilgisi' konularının ön plana çıkacağı ifade edildi. Fen Bilgisi dersinde 'madde ve özellikleri', 'canlılar' bölümleri, öğrenme hedefleri arasında yer alırken, Sosyal Bilgiler dersinde ise 'Türkiye’nin coğrafi bölgeleri' ve 'tarih bilgisi' konuları üzerinde ayrıca durulacak.
7. sınıf için ise konu dağılımı biraz daha karmaşık bir hal alıyor. Matematik ve Türkçe dersleri yanında, Bioloji ve Tarih dersleri de önemli bir yer tutmakta. Özellikle matematikte 'oran-orantı', 'işlem sırası' ve 'geometri' konuları ön planda. Türkçe dersinde ise yine okuma anlama ile yazılı anlatım becerileri detaylandırılmakta. Fen Bilgisi dersi için 'sistemler', 'enerji' ve 'canlılar alemi' konuları belirli bir ağırlığa sahip. Sosyal Bilgiler ise 'cumhuriyet tarihi' ve 'sosyal yapılar' konularını barındırmaktadır.
9. sınıf düzeyinde ise konu dağılımı, genellikle daha derinlemesine bilgi gerektiren konulara odaklanmaktadır. Matematikte 'fonksiyonlar', 'denklemler' ve 'inequalities' konuları müfredata dahil edilmiştir. Türkçede ise 'edebi türler' ve 'şiir bilgisi' önemli bir yer tutmakta. Fen Bilgisine geldiğimizde, 'fizik', 'kimya' ve 'biyoloji' derslerinin temellerine inilmekte. Bu düzeyde eğitim alan öğrenciler için sınavlar, temelde akademik başarılarının yanı sıra, ilerideki kariyer hedeflerini belirlemede de büyük bir rol oynamaktadır.
MEB'in yaptığı açıklama sonrasında, öğrenci ve velilerin rahatlayacağı ve sınav dönemini daha verimli geçireceği düşünülmekte. Konu dağılım tabloları yayınlanmasıyla birlikte, öğrenciler artık hangi konularda daha fazla çalışmaları gerektiğini biliyor olacaklar. Uygulanacak sınavların formatı ve konu başlıkları üzerinde yapılacak sistematik çalışma, öğrencilerin başarı şansını artıracak. Bu sebeple, her sınıf düzeyinde eğitim gören öğrencilerin, belirlenen konular üzerinde çalışması büyük önem taşıyor.
Sonuç olarak, 2025 2. dönem ortak sınavları için belirlenen konu dağılımı, MEB'in sağladığı rehberlik ile öğrencilere önemli bir avantaj sunmakta. Öğrencilerin bu bilgileri göz önünde bulundurarak, düzenli ve hedef odaklı çalışma yapmaları, sınav performanslarını olumlu yönde etkileyecektir. Soru dağılımı üzerinde yapılacak çalışmalar, onların ders konularına hâkimiyetlerini artıracak ve sınav sırasında daha özgüvenli bir şekilde performans göstermelerine yardımcı olacaktır.